Philips zit achter spaarlamplobby

Philips zit achter spaarlamplobby

Elsbeth Eilander
Marketing / 27 maart 2008, 10:51 /
Reacties 10 / Views 3751
0 0 Een nieuwsbericht uit mei 2007: 'Minister Cramer van VROM wil dat nog deze kabinetsperiode de verkoop van gloeilampen wordt verboden. De minister erkent dat spaarlampen duurder zijn, maar wijst erop dat je de kosten binnen twee tot drie jaar weer terugverdient. …

Advertentie
Een nieuwsbericht uit mei 2007: 'Minister Cramer van VROM wil dat nog deze kabinetsperiode de verkoop van gloeilampen wordt verboden. De minister erkent dat spaarlampen duurder zijn, maar wijst erop dat je de kosten binnen twee tot drie jaar weer terugverdient. Het voornemen komt in haar beleidsprogramma, dat half juni klaar is.'

De Europese Commissie werkt daarnaast aan een voorstel om de gloeilamp in de hele unie per eind 2008 te verbieden.

Zijn al deze overheden zomaar uit zichzelf bezorgd over het milieu? Nee, natuurlijk niet. Cramer deed haar uitspraken tijdens een werkbezoek aan Philips Lighting in Eindhoven, vorig jaar. Toen had er al een lampje moeten gaan branden...

Nu bevestigt Geert van Kuyck, nieuwe Chief Marketing Officer van het elektronicaconcern, inderdaad dat het plan om de wereld gloeilampvrij te maken, gewoon van de marketingafdeling van Philips komt. Van de business-to-business marketingafdeling, om precies te zijn.

Van Kuyck vertelt tegen Molblog: 'De business-to-business marketingafdeling wordt nog te vaak gezien als een niet-sexy afdeling. Een grove onderschatting. In de value chain heb je namelijk heel veel spelers; overheden, verzekeringsmaatschappijen, lobbygroepen en tal van andere stakeholders. We hebben dus vanuit Nederland een speciaal spaarlampenteam opgezet om 'uit te mappen' wat we konden doen om deze categorie een stimulans te geven.

'Op dat moment was de context dat er marktopportunities waren op het gebied van milieu. Alle partijen hadden een groot belang bij omschakeling naar zuinigere lampen. De strategie was een combinatie van b-to-b marketing, maar ook advertising en ondersteuning van acties als Live Earth, om de spaarlamp als icoon van het nieuwe milieubewustzijn neer te zetten.'

'Wij wilden aan de verschillende partijen duidelijk maken dat als we innoveren, Philips een enorme bijdrage zou kunnen leveren aan het nieuwe milieudenken.'

'We hebben daartoe eerst in kaart gebracht hoeveel er aan energie wordt gebruikt. De stakeholders waren geschokt: een gloeilamp slokt 30 procent van het energieverbruik in een huishouden op.
De boodschap ging er dan ook in als zoete koek...'

'De markt is vervolgens geëxplodeerd en de strategie ging globaal.'

Led-verlichting wordt de volgende slag. Kuyck: 'En dat allemaal in eerste instantie dankzij Nederlandse b-to-b marketeers. Die worden te weinig erkend. We onderschatten wat echt goede marketing kan doen, namelijk enorme veranderingen teweeg brengen...'

bovenstaand artikel (maart 2008) kwam ik tegen op de site van molblog, tijdschrift voor marketing. klinkt allemaal heel logisch. of het waar is, is onbekend.